Kilpailun säännöt

1§ Osallistumisoikeus ja joukkueen kokoonpano
Kilpailuun voivat osallistua yritykset ja yhteisöt. Joukkueen kokoonpanossa on kussakin ottelussa ja lyöntipelikilpailussa 2 amatööripelaajaa, joista toisen on oltava yrityksen tai yhteisön henkilökuntaa tai hallituksen jäsen, yrityksen omistaja tai *rosteripelaaja. Joukkueessa voi kilpailukauden aikana pelata korkeintaan 8 eri pelaajaa. Minimi-ikä pelaajalle on 25 vuotta (kuluvana vuonna 25 vuotta täyttävät). Sama pelaaja voi osallistua vain yhden yrityksen / yhteisön joukkueeseen (joukkueisiin).

UUSIA SÄÄNTÖJÄ 2023:

Rosteripelaaja

*Yritys voi nimetä yhden rosteripelaajan ennen kauden ensimmäistä tapahtumaa. Rosteripelaaja voi edustaa yritystä, mikäli kukaan muu säännöt täyttävistä pelaajista ei pääse paikalle tapahtumaan.

Ammattilaispelaaja

Mikäli ammattilaisstatuksen omaava pelaaja haluaa osallistua kiertueelle on hänen anottava oikeutta osallistua kiertuetta järjestävältä Golfpisteeltä.
Golfpiste käsittelee anomukset tapauskohtaisesti.
Ammattilaisen pelitasoitus voi korkeimmillaan on nolla.

2§ Pelimuoto
Kilpailun pelimuoto alkulohkoissa, pudotuspeleissä ja välierissä on 3/4 tasoituksin pelattava four-ball (best ball) reikäpeli. Kukin pelaaja pelaa omaa palloaan reikään saakka. Joukkueen tulos reiältä on joukkueen jäsenten parempi nettotulos. Mikäli joukkueen A parempi nettotulos reiältä on 5 ja joukkueen B on 4, voittaa joukkue B reiän. Kun toinen joukkue johtaa ottelua useammalla reiällä, kuin mitä reikiä on jäljellä, ottelu päättyy. Ottelutulos ilmoitetaan esim. 3/2 (eli voittanut joukkue on 3 reikää edellä eli ns. ”3 up” ja jäljellä on enää 2 reikää). Joukkueet saavat halutessaan pelata kierroksen loppuun saakka. Etäisyyttä mittaavien laitteiden (mm. laserkiikarit, jotka eivät mittaa korkeuseroja ja GPS-laitteet) käyttö on sallittua. Lucky Winners -tapahtumassa ja finaalissa pelataan four-ball (best-ball) lyöntipeliä 3/4 tasoituksin. Joukkueen tulokseen lasketaan kultakin reiältä joukkueen pelaajien parempi nettotulos (esim. jos pelaaja A:n nettotulos reiältä on 5 ja pelaajan B on 4, on joukkueen tulos reiältä 4).

3§ Pelitasoitus
Pelaajan pelitasoitus lasketaan 9-reiän mittaisissa otteluissa seuraavasti: pelaajan normaali slopetasoitus kentällä x 0,75 / 2. 18-reiän mittaisissa otteluissa ja lyöntipelikierroksissa pelaajan normaali slopetasoitus kerrotaan 0,75:llä. Saadut luvut pyöristetään lähimpään kokonaislukuun. Ennen kierrosta kukin pelaaja saa tuloskortin, johon on merkitty miltä rei’iltä pelaaja saa tasoituslyöntejä. HUOM! Saadut tasoituslyönnit eivät välttämättä noudata kentän normaalia reikien hcp-järjestystä. Pelaajan pelitasoitusta laskettaessa huomioidaan max. HCP 36. HUOM! Mikäli kilpailun tulostensyöttöjärjestelmä sitä vaatii, niin pelitasoitus voidaan laskea myös toisella laskentatavalla.

4§ Alkusarja ja tasatilanteiden ratkaisu
Kilpailu alkaa alkusarjalla. 160 osallistuvaa joukkuetta jaetaan neljän joukkueen alkulohkoihin, jossa jokainen joukkue pelaa toisiaan vastaan yhden reikäpeliottelun, yhteensä siis 3 alkusarjaottelua. Ottelun voitosta saa yhden pisteen, tasapelistä 0,5 pistettä ja tappiosta 0 pistettä. Ottelut päättyvät aina yhdeksän reiän jälkeen, jatkoreikiä ei pelata. Mikäli joukkue luovuttaa ottelun, vastustajan voitto on 3/2

Alkulohkovaiheen viimeisen ottelun luovuttanut joukkue ei voi päästä lohkovaiheesta eteenpäin.

Mikäli alkusarjan jälkeen kaksi tai useampi joukkue on tasapisteissä, ratkaistaan joukkueiden järjestys seuraavasti:

1. Alkusarjan keskinäisen ottelun / keskinäisten otteluiden tulos (ottelupisteet).
2. Ottelutulosten summa. Jos keskinäinen ottelu päättyi tasan, ratkaisee ottelutulosten summa joukkueiden järjestyksen. Laskelmaan huomioidaan voitettujen otteluiden se reikämäärä, jolla voittanut joukkue oli johdolla ottelun päättyessä (esim. ottelutuloksesta 3/2 voittanut joukkue saa +3 ja hävinnyt -3). Eli mikäli esim. joukkueen A ottelutulokset alkulohkossa ovat 4/3 voitto (+4), 1/2 tappio (-2) ja tasapeli (0), ja joukkueen B ottelutulokset ovat 5/3 voitto (+5), 0/1 tappio (-1) ja tasapeli (0), on joukkueen A ottelutulosten summa +4-2+0=+2 ja joukkueen B ottelutulosten summa +5-1+0=+4, jolloin joukkue B menee edelle.
3. Suurin voitto. Mikäli joukkueiden ottelutulosten summa on tasan, ratkaisee järjestyksen alkusarjan suurin voitto. Eli esimerkiksi jos kahden joukkueen ottelutulokset ovat A: 5/4 (+5), 1/2 (-2) ja tasapeli (0) ja B: 4/3 (+4), 0/1 (-1) ja tasapeli (0), jolloin molempien ottelutulosten summa on +3, menee joukkue A edelle, koska joukkueen A suurin voittotulos 5/4 on parempi (suurempi voitto, vastustaja hävisi jo viidennellä reiällä) kuin joukkueen B 4/3 (vastustaja hävisi vasta kuudennella reiällä). Mikäli joukkueen A suurin voitto olisi 2/1 ja B:n 3/1, menee B edelle, koska voitto oli suurempi. Merkitsevää on siis se, millä reiällä peli on päättynyt. Vielä esimerkkinä 2/1 ja 2/0 voitot. Näistä ensimmäinen tulos voittaa, koska peli on päättynyt 8. reiällä (2/0 tulos päättyi vasta reiällä 9).
4. Pelaajien tarkat tasoitukset. Joukkueessa alkusarjan otteluissa pelanneiden pelaajien ottelupäivien tarkkojen tasoitusten yhteenlaskettu summa siten, että pienempi tasoitussumma menee edelle.
5. Arpa. Mikäli millään edellä mainitulla tavalla ei eroa joukkueiden välille saada, ratkaistaan järjestys arvalla.

5§ Pudotuspelit
Pudotuspeleihin otettavien joukkueiden lukumäärä määräytyy alueittain ilmoittautuneiden joukkueiden lukumäärän mukaan. Minimissään pudotuspeleihin selviää jokaisen neljän joukkueen alkulohkon kaksi parasta joukkuetta. Pudotuspeleissä joukkueet asetetaan kaavioon ennalta määrätyn järjestyksen mukaisesti. Ottelut pelataan samaan tapaan aamuisin 9 reiän mittaisina. Ottelun voittaja selviää jatkokierroksille. Mikäli ottelu on 9 reiän jälkeen tasan, jatketaan peliä välittömästi sudden death -uusinnalla, kunnes voittaja selviää.

6§ Välierät ja finaali
Välierät pelataan 18-reiän mittaisina reikäpeliotteluina. Otteluparit arvotaan. Välieriin selviävien joukkueiden määrä määräytyy sen mukaan, kuinka monta joukkuetta kaudelle osallistuu. Esim. jos pääkaupunkiseudulla osallistuvien joukkueiden määrä on 80, pääsee heistä välieriin 10 joukkuetta. 16 joukkueen maakuntalohkosta välieriin selviää 2 joukkuetta. Osallistuvien joukkueiden pelit ja tarjoilut katetaan järjestäjän puolesta. Finaali pelataan ulkomailla huippukohteessa 36-reiän mittaisena turnauksena.

7§ Lucky Winners -kutsukilpailu
Jokainen Audi Businessaamuun vuoden aikana osallistunut joukkue kutsutaan Lucky Winners -kutsukilpailuun. 18-reikäinen kilpailu pelataan yhteislähtönä. Joukkueiden pelikenttä arvotaan ennen turnausta. Kilpailu pelataan kaksihenkisin joukkuein best-ball lyöntipelinä 3/4 tasoituksin. Kilpailun kaksi parasta jatkosta jo pudonnutta joukkuetta (paras joukkue kummaltakin pelattavalta kentältä) saavat paikan finaaliin. Tasatuloksissa voittaa joukkue, jolla on pienempi yhteenlaskettu tarkka tasoitus. Mikäli tasoituksetkin ovat tasan, ratkaistaan jatkoonmenevä(t) joukkue(et) arvalla.

8§ Tuomaristo
Kilpailun tuomariston muodostaa Golfpisteen (Otavamedia Oy) henkilökunnan edustajat (3 kpl), joka ratkoo kaikki näiden sääntöjen ulkopuolelle menevät epäselvät tilanteet.

9§ Sääntömuutokset ja -tarkennukset
Kilpailun järjestäjällä (Otavamedia Oy / Golfpiste) on mahdollisuus muuttaa ja/tai tarkentaa näitä sääntöjä aina finaaliin saakka.